lampa zhasíná v 8:00

a dále: Daniel, Miloslav a Ester
Počasí pro Středočeský kraj
In-počasí
---------------------------------------- už vás tady bylo:
since 3.9.2003
nejnovější hospoda
Na Perlíčku - Prdek
Paseky nad Jizerou
co se děje:
Z našich hospod: jsme včera seděli na žofíně a kreslili vodní živočichy, při debatě rozliš sépii od krakatice.
Toto je poustevník:

blog v rss:

blog · hledej · uživatelé · nejčtenější · login 15. 12. 2018, 23:53
LED
Expudice Jáchymov
napsal Tepr dne 02.01.2010, 11:06
Tak konečně udělala česká věda něco pro expudici, neb zásluhou bádání Cheety jsme se dostali na vědeckou chatu v Novym Městě u Jáchymova! Celá akce pro mě začala v pátek ve tři hodiny, kdy jsem naložil do auta Hugo a vyrazili jsme pro zbytek expudice do Prahy. Bylo nádherný počasí, na nebi ani mráček, jen Hugo se trochu bálo aby v horách nebyla obrácená inverze. V Praze jsme se ve vědeckym ústavu sešli s Cheetou, Doktorem a Ladou. Cheeta vzal druhý auto a jeli jsme na opačnej konec Prahy naložit Jirzyho a Hanku, čímž se naše expudice stala kompletní a vyrazili jsme na sever. Cesta ubíhala jak po másle a za chvilku jsme byli v Chomutově, kde jsme zakoupili pivo a proviant na chatu v místnim Glóbusu. Obchodnící už řádně líčili na vánoce a tak ozdobám vévodil vánoční stromek s růžovejma jehličkama. Z Chomutova jsme vyrazili kolem echt elektrárny Prunéřov do Jáchymova. Moje navigace nám chtěla zkrátit cestu a tak jsme pobloudili v klikatejch horskejch silničkách v opuštěnejch oblastech u Jáchymova, nakonec ale všechno dobře dopadlo a místo do Němec jsme dorazili do malebný dalo by se říct česko-německý osady co se zove Nový Město. Chata byla kupodivu velice pěkná a hlavně hned přes ulici stála hospoda, tak jsme tam zašli na pivko. Interiér hostince byl horsky útulnej a vévodili mu krásný kamna. Točili tu Plzeň a hospodskej, kterej mluvil stejně dobře česky jako německy, nám při každym donesenym pivu popřál na zdraví. Plni zdraví jsme je pak dostali na pokoj a šli jsme nabrat síly na zejtřejší pochod.

Ráno nás přivítalo opět nádhernym počasim, dali jsme si snídani a vyrazili na pochod. Nejdřív jsme to strouhli dolů do Jáchymova kolem štoly číslo 1. Jáchymov toť jedno z nejhnusnějších měst Čech. Je tu vidět spousta vylidněnejch radioakticvních baráků, oprejskaná omítka je ozdobou tak 90% místních staveb. Komunisticky načichlej polorozpadlej hornickej dům, zdravotní středisko krychloidního tvaru a do toho všeho ultracetky prodávaný kolem silnice (není tu problém koupit libovolnýho trpaslíka nebo dres Rooneyho). Druhá tvář Jáchymova to jsou hory, nádherný kostelíky na kopcích, který jsou v kontrastu s jinak bizardně působícím městem. Jáchymovem jsme si solidně pobloudili neb nejdřív jsme šli hlavní cestou dolu (což opravdu dekadence nejhrubšího zrna) v místních potravinách jsme od Vietnamce zakoupili citron a med, kterej jsme umně přidali do termosky, kde jsme měli čas s rumem. Potom jsme se vyšplhali na svah nad Jáchymovem a šli jsme po modrý značený cestě, která nás asi za dva kilometry zavedla zase dolu do Jáchymova, do dolní lázeňský části, který vévodí megakrychlohotel Běhounek. Dole na náměstí nebyl žádnej turistickej rozcestník zato tu byla upoutávka na návštěvu lázní Jáchymov, podle fotky na upoutávce bych usuzoval, že jsme někde v Alpskym luxusnim středisku a přímo to tlouklo do očí ve srovnání s realitou, to už jsme konečně našli žlutou značku a začali jsme stoupat pryč z Jáchymova na Klínovec. Na Klínovec jsme vyběhli (jinak se naše tempo pojmenovat nedá) za chvilku páč ve strmym svahu jsme si dali jen jednu společnou pauzu a jinak jsme tempem běžce vyběhli na horu, takže jsme ani nestih pořádně po cestě fotit. Na Klínovec jsem dorazil durch propocenej, naštěstí jsme měl náhradní moiru a mikinu, tak jsem se převlík do suchýho a mohl se v klidu kochat rozpadající se velice zajímavou starou rozhlednou na Klínovci ve vejšce 1244 m.n.m. Hned vedle rozhledny stojí nějakej vysílač a činí tak Klínovec architektonicky opravdu dobrym kočkopsem, ale jinak tu byla nádherná příroda se super výhledama do okolí na jednu stranu Německo, kde je spousta větrnejch elektráren a na druhý straně Čechy, kde bylo hafo lesů a vůbec nádhernej výhled na Krušný hory. Jelikož měli v místnim hostinci plno, vyrazili jsme dál na Boží Dar, kde jsme si naplánovali oběd. Po cestě horskym lesem jsme minuli dvě větrný věže, potom jsme to strouhli po sjezdovce do Božího daru, dalšího unikátu na naší cestě.

Jestliže o Jáchymovu jsem nemluvil v superlativech nebude tomu ani teď, ale musim uznat že Boží dar je vzhledem k Jáchymovu jako den a noc. Na Božim Daře by jste chvíli váhali jestli jste v Německu nebo v Rakousku. Všechny budovy stylově opravený a víc než polovina z nich v germánskym stylu. Na návsi jsou všechny stavení kromě kostela hospody a je vidět, že je to lyžařský středisko u německejch hranic, takže klientela je jasná. Vybrali jsme si jednu z nepřebernýho množství hospod, před stavenim stála paní vrchní po kratší diskuzi jsme se dozvěděli, že si na česnečku musíme ještě chvíli počkat, páč ji právě začali dělat, jelikož však už voněla až k nám rozhodli jsme se dát si tu budvárek a počkat než bude polívka hotová. V hostinci vařili dobře, paní vrchní jen trochu polemizovala se šéfem na téma opečenej chleba do česnečky a tu jsme stáli plně na straně paní vrchní. Po dobrym obědě jsme vyrazili do rašelinišť. Ještě před rašeliništěma, který začínají prakticky ihned za střediskem musim ještě zmínit všeobklopující sošky vánočního ježíška, nechci autorům sahat do svědomí, ale doufám, že nevypadá tak jak je tady všude prezentován je to taková směska trpaslíka pro Němce a ježíška jak by možná moh vypad ale ve finále mu chybí už jen ten dres Rooneyho. Ale jdeme na rašeliniště.

Podle mapy jsme sice mělí jít po cestě, ale nakonec jsme se shodli, že ji to zkrácíme neznačenou cestou přímo středem rašelinišť. Tak jsme vyšli přes pole až jsme se dostali na dřevěnej chodník, kterej vedl přes bažiny. Chodník však asi po 300 metrech končil a dál už jsme museli jít bažinama, který dávali občas tušit v podobě shnilý klády, kde byla kdysi stezka. Asi po dvoustech metrech jsem poprvé zaregistroval vodu v botách a po půl kilometru už jsme se koupal v bažiný lázni. Kluzký shnilý klády, les, bažina a především fakt, že se mělo za chvíli stmívat zapříčinil, že já, Lada a Doktor jsme to otočili zpátky a dál pokračoval jen zbytek expudici. To jsme však ještě nevěděli jakou chybu děláme. Kdosi totiž navrhl, tušim, že jsem to byl já, že se nebudeme vrat celym rašeliništěm zpět, ale že to strouhnem cetičkou doleva, která by se tak po půl kilometru měla napojit na značenou cestu, kde jsme měli původně jít. Nejdřív všechno vypadalo dobře, ale najednou jsme se dostali do pásma kleče, cesta byla pořád zarostlejší a rašelina hlubší nakonec už se skoro nedalo dál jít, ale byli jsme už kousek od cesty, tak jsem to chtěl dojít, jenže v tu chvíli zajela Lada do rašeliny a bylo rozhodnuto, že se vracíme. Ledva jsem se otočil, žuchnul jsem do živlu taky a tak nás čekala dlouhá a strastiplná cesta zpátky až na Boží Dar. Dorazili jsme k středistku s posledníma slunečníma paprskama a bylo jasný, že o původní trase si můžeme nechat zdát. Rašelinu jsme měli do půli nohou a vyrazili jsme nejkratší cestou po silnici na chatu. To už se začalo šeřit a asi po půl hodině jsme dorazili do horský stylový hospůdky, kde už čekal zbytek expudice. Šťastný setkání jsme museli zapít. Sedělo se nám v týhle dřevěnce opravdu útulně a tak se stalo, že jsme jim vypili všechno pivo, což byl jasnej signál vyrazit do Novýho Města. Zapli jsme světla na čelovkách a silnicí v lese jsme dorazili do naší známý hospody hned před naší chatou, kde je taky převelice útulně a kde vrchní při každym pivu říka na zdraví.

Probudili jsme se v neděli do nádhernýho dne a měli jsme před sebou ještě cca 8km okruh kolem Novýho města po starejch táborech, kde byli umisťování za komunistů vězní těžící uran. Krásnou přírodou jsme se protloukali okolím až jsme zalechli poměrně nedaleko pravidelnou střelbu. Inu byl čas honů a tak jsme jen doufali, že nás místní hajnej netrefí a různejma roklinama jsme šli dál až jsme uzavřeli okruh, naskočili do aut a dali jsme sbohem tomuhle zajímavýmu kraji. Cestou zpátky jsme si ještě naplánovali prohlídku Prunéřova, jenže byla taková mlha, že nebylo vidět ani zblo a tak z toho sešlo.